چهارشنبه، مهر ۱۳، ۱۳۹۰

برخیز ای داغ لعنت خورده!

مقدمه درباره این سرود: این سرود شاید در میان بسیاری از اشخاص چپ گرای امروزین شنیده شده باشد اما می توان گفت نسبت به نسل قبل که این سرود و فراگیر شدن آن در جوامع مختلف این سرود آن صلابت خود را از دست داده واین مساله را نه می توان از مد افتادن آن دانست چرا که هیچ گاه سرود ملی یک کشور را نمی توان از مد افتاده دانست و انترناسیونال به مثاه سرود فرا ملیکمونیست ها می باشد.هر چند امروز هم در کشورهای مختلف در ایران و در اعتراضات مختلف دانشجویی و کارگری سرود زیبای انترناسیونال که در اصل کاریست از اوژن پوتیه شنیده می شود اما باز تاکید ما بر این است که ریشه ی این آهنگ معنا و بار مفهومی آنرا تا به آنجا که توانش را داریم در خدمت مخاطبانمان بگداریم.باشد که این سرود تکان دهنده ی جوانی به سمت درست اندیشیدن و یا کارگری برای جنگیدن باشد.(آرشیو چپ)
گفته می‌شود تا امروز و در عصر ما دو ترانه ـ سرود وجود دارد که بیش از هر آهنگ و سرود دیگری در جهان خوانده و شنیده شده. اول آن بخش از سمفونی شماره 9 بتهوون است که سروده‌ای از «شیلر» شاعر آلمانی به نام «انسان‌ها» به صورت آواز جمعی یا کر می‌خوانند، و دوم سرود «انترناسیونال» است که با روز جهانی کارگر در اولین روز ماه می عجین شده.
این سرود به بیشتر زبان‌های دنیا ترجمه شده. نکتۀ قابل توجه‌ای که در برگردان این سروده وجود دارد این است که در تمامی ترجمه‌ها نه تنها معانی جمله‌های به کار رفته در آن همسان و با هم یکی‌ست، بلکه مفاهیم در قالب سیلاب‌های سرود هم‌خوان و بر یک قرار هستند. به این معنا که اگر گروهی متشکل از چندین نفر با چند زبان مختلف این سرود را همزمان با هم، ولی به زبان رسمی خودشان به شکل کر بخوانند، برای کسی که می‌شنود اجرایی یک‌دست و واحد جلوه خواهد کرد. اما راستی این سرود در اصل به چه زبانی سروده شده است؟ مناسبت آن چه بوده و خالق آن کیست؟

مقدمه

مجموعه آرشیو چپ در این بخش در نظر دارد به صورت دسته بندی شده موسیقی‌های اعتزاضی را از زمان پیدایش تحول و اوج تا به امروز که شاید حال و روز چندان خوبی نداشته باشد را معرفی کند. می‌توان اشاره کرد که به دید بسیاری از رفقا و دوستان موسیقی‌هایی که به هر عنوان سیاسی یا چپ خوانده می‌شوند اصلا در این حوزه نمی‌گنجند و بلعکس بسیاری عکس این مسئله را مطرح می‌کنند. به هر صورت سعی ما در این است که کارهایی که با کیفیت مناسب و همچنین تاریخچهٔ خاص خود می‌باشد را در معرض مخاطبان سایت بگداریم.

نکته:


مانند بسیاری دیگر این کار‌ها جمع شده و آرشیو شده و تحلیل‌هایی بر روی آن‌ها تا خد توان نوشته شده است. بسیاری از کاری با نام منتع و سایت مربوطه در وبلاگ قرار خواهد گرفت. قصد ما نه تنها جدب مخاطب که امروز دیگر می‌شود گفت کاره خنده دار و بی‌فایده‌ای است. بلکه آشنایی مخاطبان با سایت‌ها با نحتویات سایت‌های مختلف در یک مجموعه می‌باشد که در کنار هم فرار گرفته می‌شود. باید گفت قطعا در این میان سلیقه کاری ما نیز موثر بوده و نا‌حد توان بر بسیاری از آثار به دیده منتقدانه نگاه خواهیم کرد و نه به دیده سلیقه‌ای و یا غیر.

در ادامه دوباره بر سر موضوعات مختلف در خدمت مخاطبان خود خواهیم بود